Beton niskoemisyjny - wytwarzany z wykorzystaniem cementu o niskim śladzie węglowym - zyskuje na popularności. Obecnie w Polsce realizowane są kolejne inwestycje, gdzie jednym z kluczowych materiałów budowlanych jest właśnie ten materiał. Zielona rewolucja oraz mocniej wpływa na sektor budowlany i determinuje technologie stosowane przy realizacji nowoczesnych budynków.

Nowoczesne wieżowce w centrum Warszawy

Jednym z projektów, powstających obecnie w stolicy, jest realizowany przez Ghelamco Poland biurowiec VIBE. Powstaje on niemal w samym centrum Warszawy - u zbiegu ulic Towarowej i Kolejowej. W pierwszym etapie obiekt będzie liczył 45 metrów wysokości, oferując przyszłym najemcom 15 tys. m2 powierzchni biurowej. W trakcie prac konstrukcyjnych wbudowano w ścianę szczelinową oraz konstrukcję około 450 ton stali i blisko 5 tys. m3 betonu. W trakcie tego etapu budowy 75% zastosowanego betonu stanowił właśnie niskoemisyjny. Pozwoliło to na znaczącą redukcję emisji dwutlenku węgla, ograniczając tym samym ślad węglowy powstającego obiektu. Nie jest to jedyne rozwiązanie technologiczne, które ma wpisywać się w zieloną transformację budownictwa. Projektanci budynku VIBE zakładają, że obiekt będzie zasilany w 100% czystą energią, pochodzącą z własnych farm fotowoltaicznych. Dzięki temu emisja CO2 w całym cyklu życia budynku zostanie obniżona o ponad 50 proc.

Niedaleko od wieżowca VIBE powstaje budynek kompleksu biurowego - Lixa E. Położony w rejonie ronda Daszyńskiego obiekt oferuje niemal 18 tys. m2 powierzchni. To największa inwestycja biurowa w historii spółki Yareal Polska. Po zakończeniu całości projektu zespół pięciu budynków zaoferuje przyszłym najemcom w sumie 77 tys. m2 powierzchni. W procesie powstawania biurowca korzystano przede wszystkim z OZE - pochodzących z lądowych farm wiatrowych. Ślad węglowy budynku został obniżony poprzez zastosowanie niskoemisyjnego betonu, z którego wykonano całą konstrukcję.

Również wieżowiec P180 firmy Skanska został zrealizowany przy uwzględnieniu jego wpływu na otoczenie i z troską o środowisko naturalne. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym, zużycie energii zmniejszono o niemal 48 proc., a emisję CO2 zredukowano o ponad 3,9 tys. ton. P180 był pierwszym budynkiem w tej części Europy, w którym wykorzystano niskoemisyjny beton. Wybór tego rozwiązania umożliwił zredukowanie emisji CO2 o ok. 42 proc. Jak wskazują projektanci, na etapie powstawania budynku wykorzystano również materiały z recyklingu oraz pochodzące od lokalnych dostawców. Obecnie wieżowiec P180 jest w całości zasilany energią, generowaną przez elektrownie wiatrowe.

Rewolucja w budownictwie mieszkaniowym

Kolejnym miejscem, gdzie znalazł zastosowanie niskoemisyjny beton, jest osiedle Kolej na 19. Inwestycja realizowana jest przez PHN przy ul. Kolejowej w Warszawie, w niewielkiej odległości od Ronda Daszyńskiego i Dworca Zachodniego. Jak zapowiadają projektanci, w budynkach o wysokości od 7 do 9 kondygnacji naziemnych znajdzie się 148 mieszkań. Zakończenie budowy planowane jest na lipiec 2024 r. Do wykonania płyty fundamentowej pod posadowienie obiektu wykorzystano niskoemisyjny beton. Zastosowany produkt pozwolił na redukcję emisji CO2 nawet o 50 proc. Zgodnie z ideą zrównoważonego budownictwa, osiedle zostało wyposażone m.in. w zbiornik, który pozwoli na retencję wody wykorzystywanej do podlewania terenów zieleni.

Nie jest to jedyna realizacja osiedla mieszkaniowego, w której znalazł zastosowanie niskoemisyjny beton. Kolejnym projektem jest Osiedle Pozytywny Mokotów. W ramach inwestycji firmy Yareal Polska powstało 615 mieszkań, a budynki zlokalizowane są u zbiegu ulic Postępu i Konstruktorskiej w Warszawie. Osiedle Pozytywny Mokotów składa się z 7 budynków, otaczających wewnętrzny ogród. Inwestor w trakcie budowy wykorzystał niskoemisyjny beton ze śladem węglowym zredukowanym o 38 proc. w stosunku do tradycyjnego betonu.

Zmiany w przestrzeniach publicznych

Inwestycją, która wzbudza ogromne zainteresowanie, jest nowy dworzec metropolitalny w Lublinie. To nowoczesna wizytówka stolicy województwa lubelskiego. Obiekt został zaprojektowany przez pracownię Tremend i jest dziś jednym z najbardziej nowoczesnych i ekologicznych dworców w Polsce. Oficjalne otwarcie miało miejsce 12 stycznia. Turyści i mieszkańcy mogą korzystać z węzła komunikacyjnego integrującego transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Budynek został zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego, XIX-wiecznego budynku Dworca PKP Lublin Główny.

Lubelski dworzec na tle tego typu obiektów wyróżniają ażurowe, stalowe filary, które uczyniły tę przestrzeń wyjątkową. Warto podkreślić, że w trakcie budowy jednym z głównych materiałów wykorzystanych przy realizacji inwestycji był właśnie niskoemisyjny beton. Dodatkowo, w ramach działań proekologicznych, 300 m2 powierzchni przeznaczono na zewnętrzny ogród wertykalny.

Innowacje w budownictwie to nie tylko inwestycje realizowane w Polsce. Z ogromnym rozmachem zaplanowano budowę sieci futurystycznych stacji tankowania jachtów i statków wodorem we włoskich marinach. To dzieło znanego biura Zaha Hadid Architects. Jak zapowiadają pomysłodawcy projektu, stacje zostaną zrealizowane z wydrukowanych w technologii 3D bloków z niskoemisyjnego betonu.

Masz pytanie?