W Polsce powstaje coraz więcej dróg o nawierzchni betonowej - zarówno w sieci tras krajowych i autostrad, jak i lokalnie, gdzie budują je samorządy. Drogi w tej technologii są doceniane za trwałość liczoną w dekadach, niższe koszty realizacji czy wyższe bezpieczeństwo. Są także zrównoważonym rozwiązaniem, co ma istotne znaczenie z perspektywy środowiskowej.

GOZ i 100% recyklingu

Nawierzchnie z betonu cementowego są w stu procentach poddawane recyklingowi, dzięki czemu po przekruszeniu mogą posłużyć np. jako podbudowa dla nowej drogi. Takie rozwiązania stosuje się już w drogownictwie na całym świecie, między innymi w Polsce - podczas budowy autostrady A18. Beton z jej nawierzchni został ponownie wykorzystany właśnie jako podbudowa dla tej trasy.

Co ciekawe, badania potwierdziły, iż po ponad 80 latach eksploatacji beton z A18 spełniał wymagania wytrzymałościowe przy rozłupywaniu. Oznacza to, że nawierzchnie wykonane w tej technologii nie tylko wpisują się - dzięki możliwości 100% recyklingu - w GOZ - lecz także pozwalają oszczędzać zasoby dzięki trwałości wynoszącej kilkadziesiąt lat. Z kolei do podbudowy pod nawierzchnię betonową wymagane jest kruszywo o średnio 50% mniejszej granulacji, co pozwala efektywniej wykorzystywać surowce naturalne.

Jasność równa się oszczędność

Kluczową zaletą, wskazywaną przy eksploatacji dróg betonowych, jest wyższa jasność ich nawierzchni. Zapewnia ona nie tylko większe bezpieczeństwo - dzięki lepszej widoczności - generuje także... oszczędności. Nawierzchnie betonowe odbijają bowiem światło w postaci rozproszonej, co zmniejsza konieczne natężenie oświetlenia drogi. Przekłada się to na realne ograniczenie kosztów, ponieważ dany odcinek drogi można oświetlić mniejszą liczbą latarni. Spada również zużycie energii, co ma niebagatelne znaczenie przy jej obecnych cenach.

Badania wykazują, iż te właściwości betonu pozwalają ograniczyć koszty nocnego oświetlenia nawierzchni nawet o 31% w porównaniu do wymagań ciemniejszych rodzajów nawierzchni (uwzględniając koszty oświetlenia podczas budowy i konserwacji), ograniczając tym samym związaną z tym emisję gazów cieplarnianych. Co więcej, nie jest to jedyna właściwość nawierzchni betonowych, która pozwala zredukować emisję.

Niższa emisja dzięki betonowi

Wysoka sztywność nawierzchni z betonu cementowego przekłada się nie tylko na ich trwałość, ale także na ograniczenie oporów toczenia. To z kolei pozwala obniżyć zużycie paliwa, a tym samym - emisję generowaną przez pojazdy, w tym także ciężarowe. Biorąc pod uwagę, iż obecnie transport odpowiada za ok. 20% globalnych emisji, jest to bardzo istotna właściwość.

Mniejsze opory toczenia nawierzchni betonowych sprawiają, iż zużycie paliwa jest niższe o 2–3% w przypadku samochodów osobowych, a w przypadku ciężarowych można je obniżyć nawet o kilkanaście procent. Zakładając wyłącznie 3-procentową oszczędność paliwa, w efekcie uzyskujemy emisję CO2 niższą o ponad 70 ton (dokładnie 70 658 kg) na 1 km drogi o nawierzchni betonowej na rok.

Masz pytanie?