Budownictwo to kolejna z branż, która podąża w kierunku elektromobilności. Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych, rozszerza się także spektrum sektorów stawiających na pojazdy zasilane prądem. Po komunikacji publicznej przyszedł czas na transport, w tym także ciężarowy. Podążając za trendami i sukcesywnie dążąc do redukcji emisji, „elektryki” testują również pierwsze zakłady reprezentujące sektor cementowy w Polsce.

Elektryczna betonomieszarka Putzmeister iONTRON e-Mixer była już używana w ramach testów w wytwórniach betonu CEMEX w Pruszkowie i Warszawie. Ten prototypowy pojazd jest zasilany wyłącznie energią elektryczną, a na potrzeby testów producent dostarczył mobilną stację ładowania, dzięki której można naładować baterie zasilające betonomieszarkę w trakcie nocy od 20 do 100% w ciągu 8 godzin.

Transport betonu nie jest jedynym obszarem działalności firmy, w który wkracza elektromobilność. Od początku 2022 r. CEMEX Polska z powodzeniem użytkuje w swojej flocie samochody hybrydowe. Już ponad 100 aut osobowych z klasycznym napędem zostało wymienionych na nowe pojazdy z napędem hybrydowym.

W perspektywie najbliższych lat CEMEX Polska planuje rezygnację z dalszych zakupów samochodów osobowych z silnikiem diesla, a docelowo cała flota samochodów ma być wymieniona na modele niskoemisyjne - zarówno hybrydowe, jak i elektryczne. Na bezemisyjne i przyjazne dla środowiska „elektryki” postawiła także Grupa Górażdże. Ich punkt ładowania w Choruli znajduje się przy laboratorium - Centrum Rozwoju Produktów.

Ciągnik elektryczny Volvo FM 4x2 Electric testował z kolei Lafarge Polska, co wpisuje się w dekarbonizację całego procesu produkcji - również poprzez zmniejszenie emisji z transportu. Grupa Holcim, której częścią jest Lafarge, do 2030 r. planuje zakup około tysiąca elektrycznych ciężarówek, które dostarczy Volvo.

Masz pytanie?